هر واحد اقتصادی و کسبوکاری باید برای رسیدن به درآمد در طول فعالیتهای اقتصادی خود اعم از خدمات، بازرگانی، تجارت و… مخارجی را متحمل شود که به این مخارج هزینه میگویند. حساب موقتی که ماهیت بدهکار دارد، با نام هزینه شناخته میشود. به بیان دیگر ماندهحساب هزینه به دلیل موقت بودن به دوره مالی بعد انتقال پیدا نخواهد کرد.انواع هزینه در حسابداری شامل کلیه مخارجی است که بهصورت عینی انجام شده و بهصورت ثابت از درآمد سازمان برای آنها خرج میشود. در نتیجه هر چیزی که مخارجی روی دست شما بگذارد هزینه محسوب شده و در حسابداری جزء بدهکاریها ثبت خواهد شد.
تقسیم بندی انواع هزینهها بر اساس نظر مدیر مالی و همچنین نوع فعالیت هر شرکت انجام میشود. در برخی موارد از لحاظ رفتار نیز انواع هزینهها مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اما بهطورکلی هزینهها در حسابداری به چند دسته اصلی تقسیم میشوند. این دسته بندیها در نرم افزارهای حسابداری نیز وجود دارند تا امکان مدیریت حسابها به بهترین شکل وجود داشته باشد.