تفاوت مزایای شغل و شاغل چیست؟
به صورت ساده؛ مزایای شغل عبارتست از دریافتیهای شخص حقوق بگیر به واسطه شغلی که در محل کار خود دارد و طبیعتا بین سایر کارکنان متفاوت است.
اما مزایای شاغل عبارتست از دریافتیهای شخص به واسطه شاغل بودن او و تفاوتی بین آن شخص و سایر پرسنل وجود ندارد. دانستن تفاوت بین حق شغل و حق شاغل نیز در محاسبه عیدی و پاداش کارگران، حق سنوات و فرمولهای حقوق و دستمزد موثر خواهد بود.
حق شغل (یا مزایای به تبع شغل) در قانون کار
همانطور که گفته شد مزایای شغل مواردی است که شخص به واسطه شغلی که در سازمان دارد، دریافت میکند. در واقع در قانون کار این مزایا تحت عنوان مزد تعریف شده است.
مطابق ماده ۳۵ قانون کار مزایای شغلی را به صورت زیر تعریف نموده است. ماده ۳۵ قانون کار -مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت میشود. بطور مثال حقوق، پایه حق سرپرستی، حق جذب، حق مسئولیت و سایر اقلام حقوقی که به واسطه شغل شخص دریافت میشود را حق شغل گویند.
حق شاغل (مزایای رفاهی) در قانون کار
همین طور مزایای شاغل عبارت است از کلیه دریافتیهای مرتبط به شاغل به واسطه شاغل بودن در سازمان و تفاوتی بین کارگران و کارمندان در دریافت آن وجود ندارد (مزایای رفاهی و انگیزشی).
مطابق ماده ۳۴ قانون کار حق السعی بصورت زیر تعریف میشود:
ماده ۳۴ قانون کار- کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عائلهمندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه نظایر آنها دریافت مینماید را حق السعی مینامند.
ماده فوق نیز بین حق شغل (مزد) و حق شاغل (مزایا) نیز تفاوت قائل شدهاست. مثلا حق مسکن، حق خوار و بار و پاداش، افزایش تولید یا سود سالیانه و سایر مواردی که شخص بواسطه شاغل بودن دریافت میکنند را حق شاغل گویند.