شماره تماس : 0912 0 750 450
www.Anis.ir
  • خانه
  • مقالات
  • نحوه ثبت حسابداری دارایی‌های اهدایی (کمک بلاعوض) و استرداد آن‌ها؛ نکات کلیدی و ثبت‌های عملیاتی

نحوه ثبت حسابداری دارایی‌های اهدایی (کمک بلاعوض) و استرداد آن‌ها؛ نکات کلیدی و ثبت‌های عملیاتی

دسته‌بندی:

حسابداری

تاریخ انتشار:

1404/05/15

نحوه ثبت حسابداری دارایی‌های اهدایی (کمک بلاعوض) و استرداد آن‌ها؛ نکات کلیدی و ثبت‌های عملیاتی

نحوه ثبت حسابداری دارایی‌های اهدایی (کمک بلاعوض) و استرداد آن‌ها؛ نکات کلیدی و ثبت‌های عملیاتی

دسته‌بندی:

حسابداری

تاریخ انتشار:

1404/05/15

در حسابداری، دارایی‌هایی که به‌صورت اهدایی (کمک بلاعوض) از سوی دولت یا سایر اشخاص دریافت می‌شوند، دارای ثبت‌های خاص و نکات مهمی هستند که در صورت عدم ثبت صحیح، می‌توانند منجر به اشتباهات مالیاتی یا گزارشگری شوند. در این مقاله با ثبت‌های دقیق و نحوه برخورد حسابداری در زمان دریافت و استرداد این دارایی‌ها آشنا می‌شویم.

⁉️ سوال :
ثبت دارایی های مشهود یا نامشهود بدست آمده از طریق اهداء(کمک بلاعوض) توسط دولت یا دیگران به چه نحوی ست؟ایا این دارایی ها نیز به بهای تمام شده ثبت میشه یا خیر؟
و اینکه اگردریافت کننده بنا به دلایلی مجبور به استرداد این دارایی شود چه ثبتهایی زده میشود؟

◀️ مثلاشرکت x یک قطعه زمین به شهرداری اهدامیکنه که قراره بشه فرهنگسرا
بهای تمام شده اولیه 25000 وارزش منصفانه40000 اولا ثبت اولیه رویداد؟
حالا اگه شهرداری به تعهدش عمل نکنه ومجبورشه زمین وپس بده یا مثلا خودزمین وپس نده بجاش پولشوبده چه ثبتی بایدزد؟


✔️  پاسخ :
ثبت دریافت دارایی در زمان اهدا
دارایی 
درآمد اهداء(بس)
به ارزش منصفانه+مخارج تحمیل شده(مخارج ثبت و ..)
درصورتی که اهدا به صورت مشروط صورت گیرید به عنوان بدهی شناسایی می شود.

 
دارایی**
بدهی(تعهدات مرتبط با کمک بلاعوض)(بس)
که پس از ایفای تعهدات (یادرادامه ایفای تعهدات در پایان سال
بدهی(تعهدات مرتبط با کمک بلاعوض)
درآمد اهداء** (بس)

هزرینه استهلاک**
استهلاک انباشته** (بس)


درصورت استرداد دارایی اهدایی:
بدهی(تعهدات مرتبط با کمک بلاعوض)*(مانده)*
استهلاک انباشته 
زیان ناشی از استرداد
دارایی** (بس)

وجه نقد(در صورت پرداخت بابت جریمه) **(بس)

در نتیحه:ثبت صحیح دارایی‌های اهدایی و نحوه برخورد با استرداد آن‌ها از جمله موارد مهم در حسابداری می‌باشد که آشنایی با استانداردها و ثبت‌های مرتبط، برای حسابداران ضروری است. امیدواریم این مقاله به شفاف‌تر شدن این موضوع برای شما کمک کرده باشد.

از اینکه این مطلب را در سایت آنیس مطالعه کردید سپاسگزاریم. برای یادگیری نکات تخصصی‌تر در زمینه حسابداری و مشاهده مقالات آموزشی بیشتر، حتماً به سایر بخش‌های سایت آنیس نیز سر بزنید.

برچسب ها :

حسابداری آنیس

,

حسابداری anis

,

نرم افزار حسابداری آنیس anis

,

سامانه مودیان آنیس

,

مودیان anis

,

مودیان آنیس

,

نرم افزار حسابداری

,

نرم افزار حسابداری با سامانه مودیان

,

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان

,

بهترین نرم افزار حسابداری رایگان برای کامپیوتر

,

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان بدون محدودیت برای کامپیوتر

,

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان بدون قفل

,

بهترین نرم افزار حسابداری

,

دانلود رایگان نرم افزار حسابداری ساده برای مغازه

,

بهترین نرم افزار حسابداری رایگان

,

نرم افزار حسابداری اندروید فروشگاهی

,

سامانه مودیان

,

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

,

شناسه کالا سامانه مودیان

,

ثبت نام سامانه مودیان

,

آموزش سامانه مودیان

,

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

,

قانون تسهیل سامانه مودیان

,

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان pdf

,

مهلت ارسال فاکتور در سامانه مودیان

,

سامانه مودیان امور مالیاتی

,

سامانه مودیان ارزش افزوده

,

سامانه مودیان ارسال فاکتور

,

سامانه مودیان استعلام

,

سامانه مودیان آموزش

,

سامانه مودیان الکترونیکی

تایید

لغو